We vinden het normaal dat de gemeente opneemt wanneer je ze belt en dat de gemeente er alles aan doet om je goed te helpen. De gemeente is er voor ons, niet andersom. We vinden het belangrijk dat de gemeente ook op andere wijzen bereikbaar is, bijvoorbeeld via WhatsApp of een chatfunctie op de website.
We willen dat het gemeentehuis, ook buiten kantooruren, open is voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Ook willen we dat bepaalde diensten op afspraak op locatie worden aangeboden. Zo willen we graag dat het mogelijk wordt om bijvoorbeeld een nieuw ID-bewijs te laten bezorgen op een locatie naar keuze (op je werk bijvoorbeeld).
We vinden het belangrijk dat de gemeente ervoor zorgt dat de computers en ICT bij de tijd zijn, dat persoonsinformatie altijd beveiligd is en de privacy gewaarborgd is. Zeker in tijden waarin het steeds vaker gebeurt dat computers door kwaadwillende worden gehackt. De gemeente moet samenwerken met andere overheden om digitale criminaliteit, zoals identiteitsfraude, tegen te gaan en te bestraffen.
Een transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente maakt meer gebruik van de mogelijkheden om statistieken en gegevens over de besteding van subsidies online toegankelijk te maken (zogeheten open data). WOB-verzoeken en antwoorden worden voortaan online gezet.
Wij zijn voor deregulering: minder regels. Overbodige regels ontstaan doordat regels na hun invoering het eeuwige leven lijken te hebben en niet meebewegen met de tijd. De gemeente kan dit tegengaan door voortaan bij iedere nieuwe regel vast te leggen hoelang deze geldig is, oftewel horizonbepalingen invoeren.
Onze ambities zijn dan ook:
• De gemeente spant zich in voor een innovatieve, veilige en betrouwbare digitale overheid;
• De gemeente communiceert helder en begrijpelijk;
• De gemeente legt bij elke nieuwe regel vast hoelang deze geldig is.