Criminaliteit

Ondermijnende criminaliteit heeft negatieve gevolgen voor de samenleving. Zo is het gevaar aanwezige dat onder- en bovenwereld verweven raken en dat de integriteit van het openbaar bestuur, ambtenaren of het bedrijfsleven wordt aangetast. Dat kan er vervolgens voor zorgen dat mensen minder vertrouwen hebben in de lokale overheid of dat hun gevoel van veiligheid wordt verminderd. Dat willen we natuurlijk niet.

De gemeente heeft de regie op het lokale integraal veiligheidsbeleid en coördineert vanuit deze rol de activiteiten om criminaliteit terug te dringen. De gemeente vervult de regierol zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau.

We vinden het belangrijk dat de politie maar ook Buitengewone Opsporingsambtenaren zichtbaar zijn op straat. Wijkagenten die de buurt goed kennen kunnen vroegtijdig signalen oppikken en daar actief naar handelen. Kleine criminaliteit moet in de kiem worden gesmoord. Indien nodig zijn BOA’s ook buiten de reguliere kantoortijden werkzaam.

De politie grijpt altijd in als mensen de regels overtreden en overlast veroorzaken. Raddraaiers moeten worden opgespoord en aangepakt. Wanneer de politie ingrijpt, kan zij rekenen op onze steun en op die van het lokaal gezag.

De burgemeester en politieleiding stimuleren dat de politie alle nodige instrumenten kan gebruiken om raddraaiers op te sporen en aan te pakken. De burgemeester maakt actief gebruik van al zijn bevoegdheden en de mogelijkheden die tot zijn beschikking staan, om de openbare orde te handhaven en overlast te bestrijden. Denk hierbij aan het afkondigen van gebiedsverboden, groepsverboden, samenscholingsverboden, een noodbevel, een noodverordening afkondigen, preventief fouilleren, cameratoezicht, bestuurlijke ophouding, toezicht op openbare vermakelijkheden en inrichtingen, etc.

Technologie kan helpen om de veiligheid te vergroten, bijvoorbeeld door het gebruik van cameratoezicht en helmcamera’s.

Het strak volgen van veelplegers door de politie kan criminaliteit voorkomen en oplossen. Instrumenten als gebiedsontzegging worden gebruikt om geweld of overlast tegen te gaan. Gebiedsontzegging kan ook per winkel, park of wijk.

Hangjongeren en hun ouders worden verantwoordelijk gesteld voor hun gedrag. Wanneer hangjongeren gemeenschapsgoederen vernielen, dan dient in hun Halt-traject meegenomen te worden dat zij persoonlijk hun excuses aanbieden aan de burgemeester.

Schade en de kosten van handhaving moet wat ons betreft zoveel mogelijk worden verhaald op diegenen die dit veroorzaken.

Vergunningen kunnen worden geweigerd of ingetrokken als deze misbruikt worden voor het faciliteren van criminele activiteiten. De gemeente maakt daarbij actief gebruik van de mogelijkheden die de wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, ofwel BIBOB, hiervoor geeft.

Onze ambities zijn dan ook:

·       De gemeente houdt op actieve wijze de regie op het lokale integraal veiligheidsbeleid en coördineert vanuit deze rol activiteiten om criminaliteit terug te dringen;

·       De burgemeester maakt actief gebruik van zijn bevoegdheden om de openbare orde te handhaven en overlast te bestrijden;

·       Waar mogelijk faciliteert de gemeente het gebruik van technologie bij de handhaven van de openbare orde en veiligheid;

·       De gemeente doet Bibob-onderzoek in gevallen van een reëel vermoeden van criminele activiteiten.