Een sportend Veldhoven

Sport en bewegen dragen bij aan de gezondheid van mensen. Dat blijkt uit tal van onderzoeken. Sport zorgt voor een betere conditie, meer spierkracht, een gezonde levensstijl, een goede nachtrust en een minder hoge medische consumptie. Sporten verkleint namelijk het risico op een groot aantal aandoeningen. Personen die regelmatig bewegen hebben bovendien een lager risico om vroegtijdig te overlijden.

Lokaal sportbeleid door de gemeente is primair gericht op een sportaanbod dat voor iedereen toegankelijk is en waar inwoners plezier aan beleven. Sportbeleid is effectief als inwoners veel en vaak sporten.

Wat er in een gemeente nodig is aan sportaccommodaties en -voorziening verandert in de loop van de tijd. Het is daarom van belang om van tijd tot tijd te onderzoeken of het ‘gemeentelijk sportkapitaal’ nog aansluit op de behoefte. Dat betekent dat de gemeente goed zicht moet hebben op het sportgedrag, de behoeften, mogelijkheden en belemmeringen bij de te onderscheiden groepen inwoners.

Sport- en spelvoorzieningen zijn onderdeel van het ruimtelijkeordeningsbeleid. Aan de gebruikers van sportvoorzieningen mag, zowel via clubs als individueel, een redelijke bijdrage worden gevraagd. Dit kan in geld, maar ook in de vorm van vrijwilligerswerk.

Sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang werken nauw samen om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen.

Sport moet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Iedereen moet kunnen sporten. De gemeente moet hieraan een vast gedeelte van de sportsubsidie besteden.

We zijn er trots op dat Veldhoven jaarlijks de wielerklassieker Omloop der Kempen organiseert, dat steevast op een grote belangstelling mag rekenen!

We vinden het belangrijk dat het mogelijk wordt gemaakt om het hele jaar te kunnen sporten en willen dat de gemeente bijdraagt aan het realiseren van kunstgrasvelden zodat elke sportvereniging minstens twee kunstgrasvelden heeft. Voor de fietscrossvereniging willen we dat de gemeente bijdraagt aan het realiseren van een toplaag op de baan, zodat ook daar het hele jaar kan worden getraind.

Onze ambities zijn dan ook:

·       De gemeente moet periodiek bezien of de sportfaciliteiten nog aan de behoefte voldoen;

·       Het behouden van het grote sportevent Omloop der Kempen;

·       Het bijdragen aan het realiseren van kunstgrasvelden zodat elke vereniging minstens twee kunstgrasvelden heeft en dat de fietscrosvereniging een buitenbaan krijgt waar het hele jaar op kan worden getraind.