Afval

De biobak, de papierbak, de glasbak, de plasticbak en de textielbak. We scheiden afval dat het een lieve lust is. Afvalscheiding is belangrijk, want van afval is vaak een nieuwe grondstof te maken. In een circulaire economie bestaat geen afval en worden grondstoffen telkens opnieuw gebruikt. Dat is belangrijk, omdat sommige grondstoffen uiteindelijk opraken. Voor wat betreft de afvalscheiding in Veldhoven zitten we op de goede weg, maar zijn we er nog niet.

Momenteel verplicht de gemeente haar inwoners om afval te scheiden. In de praktijk is gebleken dat dit vaak niet gebeurt of niet op de goede manier. Handhaving is lastig, tijdrovend en kostbaar. Belangrijker nog is dat afvalscheiding door de mens aantoonbaar minder efficiënt is dan machinematige nascheiding van plastic van restafval. Wij stellen dan ook voor om samen met omliggende gemeenten te investeren in deze technieken waarbij PMD en restafval in één bak worden verzameld en er dus niet langer met zakken PMD hoeft te worden gesjouwd. Dat komt de efficiëntie van afvalinzameling ten goede en burgers worden niet meer onnodig gefrustreerd met de verplichting van afvalscheiding. Met hetzelfde gemak gooi je het in één bak!

Dat afval lang niet altijd in de bak wordt gegooid, blijkt uit de hoeveelheid zwerfafval in de publieke ruimte. In Veldhoven zijn vrijwilligers van Stichting GoClean actief voor wat betreft het opruimen van zwerfafval. Zij dienen wat ons betreft zo optimaal mogelijk te worden gefaciliteerd, nu zij in feite een gemeentetaak overnemen. Op tal van locaties ligt zwerfafval.

Onze ambities zijn dan ook:

• Investeren in technieken waarbij het separaat inzamelen van PMD niet langer noodzakelijk is
  • Investeren in het optimaal faciliteren van de vrijwilligers van Stichting GoClean