Goed van A naar B

Wij vinden het van groot belang dat winkels, voorzieningen (zoals bijvoorbeeld het ziekenhuis) maar ook bedrijven goed en veilig bereikbaar zijn. Een goede bereikbaarheid maakt een locatie aantrekkelijk voor bedrijven en inwoners. Het is druk op de weg. Daarom moet de gemeente ook werk maken van het aanleggen van goede en veilige fietspaden en bewaakte fietsenstallingen in de winkelgebieden. De fiets is een gezond en duurzaam vervoersmiddel. Dat moet je natuurlijk wel met een gerust hart kunnen parkeren als je boodschappen gaat doen.

Wij vinden het van groot belang dat winkels, voorzieningen (zoals bijvoorbeeld het ziekenhuis) maar ook bedrijven goed en veilig bereikbaar zijn. Een goede bereikbaarheid maakt een locatie aantrekkelijk voor bedrijven en inwoners. Het is druk op de weg. Daarom moet de gemeente ook werk maken van het aanleggen van goede en veilige fietspaden en bewaakte fietsenstallingen in de winkelgebieden. De fiets is een gezond en duurzaam vervoersmiddel. Dat moet je natuurlijk wel met een gerust hart kunnen parkeren als je boodschappen gaat doen. 

Wij willen dat de Kempenbaan Oost verder wordt ontwikkeld en pleiten voor een haalbaarheidsonderzoek naar de inzet van de busbaan in de spitsuren, om daarmee te zorgen voor een snellere doorstroming. Het is belangrijk dat de doorstroming van het verkeer in het wegennet optimaal is. Niemand staat immers graag in de file en lange wachtrijen in het verkeer zijn slecht voor het milieu. Wij vinden dat verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aangesloten moeten worden.

Het is erg belangrijk dat er een goed openbaar vervoer is. Het openbaar vervoer is geen vervanging voor de auto, maar een aanvulling. We zijn tegen het laten rijden van lege bussen. We zijn daarom terughoudend met subsidiëren van het OV en voorstander van het laag houden van de belasting. We staan open voor innovatieve, kostenefficiënte alternatieven en geven ruimte aan de taximarkt en initiatieven zoals snelbussen. 

ASML is één van de bedrijven in Veldhoven die een explosieve groei doormaakt. Meer werknemers betekent doorgaans meer verkeersbewegingen op de weg. Wij vinden dat de gemeente dient te onderzoeken of een ASML Station, in het kader van de Brainportlijn, tot de mogelijkheden behoort. De hightech industrie heeft baat bij een innovatief, hoogwaardig en emissieloos vervoersysteem dat alle Brainportcampussen met elkaar en met regionale werklocaties verbindt. 

De gemeente neemt bij de inrichting van straten en wijken de verkeersveiligheid als standaard mee, vooral in de buurt van scholen en sportclubs. Met medewerking van relevante partners en ouders creëren we samen een veilige omgeving (schoolzones, veilige oversteekplaatsen en veilige fietsroutes). We zijn voorstander van initiatieven waarbij buurtbewoners en politiediensten samen kijken hoe de verkeersveiligheid in de buurt beter kan. 

Het aanleggen en onderhoud van wegen is belangrijk, maar kan leiden tot overlast. Een wegafsluiting is minder vervelend als er duidelijk een alternatieve route geboden wordt. De gemeente maakt actief bekend wanneer er gewerkt wordt aan de openbare ruimte, zodat mensen en bedrijven hiermee rekening kunnen houden en er minder zogenoemd zoekverkeer is. De gemeente investeert in mogelijkheden om realtime informatie over openbare werken te delen, zodat we weten welke routes het snelste zijn, of waar nog parkeerplekken over zijn. Er is afstemming over wegwerkzaamheden met de buurgemeenten. 

Betere informatie over gemeentelijke wegwerkzaamheden en dynamische reisinformatie zorgen ervoor dat verkeer zo snel mogelijk de gemeente in- en uitgaat. We vinden dat milieuzones overbodig zijn in een tijd waar auto’s steeds schoner worden en alternatieve oplossingen steeds slimmer zijn. 

Elektrische auto’s zijn een goede, zuinige manier om van A naar B te komen. De gemeente werkt actief mee aan voldoende oplaadpunten. Wij willen dat de gemeente zoveel mogelijk faciliteert dat openbaar vervoer, maar ook de vuilniswagens op duurzame energiebronnen gaan rijden. 

Net als bij onze buurgemeente Eindhoven mag taxivervoer wat ons betreft over de busbaan rijden.

Onze ambities zijn dan ook:

  • De gemeente moet goede fietspaden en fietsenstallingen aanleggen;
  • De Kempenbaan Oost moet verder worden ontwikkeld;
  • Er moet onderzocht worden of de busbaan kan worden gebruikt in de spitsuren;
  • Wij vinden dat onderzocht moet worden of een ASML-station als onderdeel van de Brainportlijn haalbaar is;
  • De gemeente moet duidelijk informeren waar en wanneer aan de weg wordt gewerkt en deelt deze informatie realtime;
  • De gemeente werkt actief mee aan het realiseren van oplaadpunten voor elektrische auto’s.